Biografie

Over Géza Weisz

Géza Weisz, “wiens uiterlijk alleen al vrolijkheid suggereerde”, kwam in 1933 uit Duitsland naar Nederland. Hij zette een “Büro für internationale Pressekorrespondenz auf kulturellem Gebiet” op en werd daarnaast als uitvoerend artiest actief op het Nederlandse toneel. De “dwaze dikke” Weisz (Klöters) was aangesloten bij het emigrantencabaret Ping Pong. Met dit gezelschap trad hij op in het Rika Hopper Theater in Amsterdam en maakte hij in de jaren '30 een tour door Zwitserland.
"Komisch, wie viel sicherer man sich hinter den Schweizer Bergen fühlt als in der Nähe der Kuhweiden, die so einladend von der holländischen in die deutsche Landschaft verlaufen", zou Géza Weisz bij die gelegenheid hebben opgemerkt.
Hij was ondergedoken, maar is door verraad gepakt.
Tussen 1926 en 1931 speelde hij in Duitsland in een reeks films. Verder speelde hij in de periode 1932-1934 bij het Ping Pong Cabaret, in 1934-1935 bij het Nederlands Jeugdtoneel, in 1934-1936 bij de Verenigde Magische Spelers, in 1936-1937 bij het Ensemble Bouber en in 1937-1938 bij Boubers Tooneel.
Piet Hein Honig (samensteller), Acteurs- en Kleinkunstenaarslexicon. 3200 namen uit 100 jaar Nederlands toneel, (Heino/Diepenveen, 1984), 1023
J. Klöters, "Momente so, Momente so." Dora Gerson en het eerste emigrantencabaret "Ping Pong", in: K. Dittrich en H. Würzner, Nederland en het Duitse exil, 1933-1940. Achttien essays (Amsterdam, 1982), 222.
Katja B. Zaich, “Ich bitte dringend um ein Happyend.“ Deutsche Bühnenkünstler im niederländischen Exil 1933-1945, (Frankfurt am Main, 2001), 29, aldaar geciteerd uit Lale Andersen, Leben mit einem Lied, (Berlijn, 1974), 73.

Zie voor een overzicht van filmproducties de International Movie Database.

Zie voor meer informatie over Géza Weisz: Handbuch des deutschsprachigen Exiltheaters 1933-1945 band 2, Biographisches Lexikon der Theaterkünstler (München 1999) 1008-1009.