Verhaal

Wester Bioscoop

Op 20 november 1919 opent Karl Weisbard, een emigrant uit Polen (die van oorsprong kleermaker was) de Wester Bioscoop. Met 1500 zitplaatsen was het toen de grootste bioscoop van de stad. Vanaf het midden van de jaren '10 was er een ware golf van grote nieuwe bioscopen in de grote steden van Nederland, en het WB-theater was daar een indrukwekkend voorbeeld van. Het hoge plafond van de enorme zaal was versierd met rijke art-deco-schilderingen.

Oprichter Karl Weisbard was, net als zijn meer bekende collega Abraham Tuschinski, van oorsprong een Joodse kleermaker die op weg was naar Amerika maar in het Rotterdamse bioscoopwezen terechtkwam. Behalve het WB-theater is hij ook betrokken bij de exploitatie van meer Rotterdamse bioscopen, zoals het Grand Theater aan de Pompenburgsingel en het Prinses Theater.

Het WB-theater kwam in mei 1929 met de primeur in Rotterdam van de eerste vertoning van een geluidsfilm: de film Times Square, die in Nederland werd uitgebracht onder de naam Elaine. Het ging in feite om een fragment met synchroon geluid (de door Philips ontwikkelde Loetafoon), maar het was wel maanden voordat in Nederland en ook in Rotterdam De Zingende Dwaas werd uitgebracht, die film die doorgaans wordt gezien als de eerste echte doorbraak van de geluidsfilm.

In 1931 verkoopt Weisbard zijn bioscoop aan het Amsterdamse Scala Concern; de naam verandert in Capitol Theater. Weisbard blijft wel wonen boven zijn voormalige theater aan de Nieuwe Binnenweg 326. In 1942 worden hij en zijn gezin opgepakt en gedeporteerd via Westerbork naar Auschwitz. Weisbard werd daar op 28 september 1942 vermoord. Zijn zonen Alfred en Ernst werden op 31 januari 1943 vermoord. Zijn vrouw Hennie werd op 2 april 1943 in Sobibor vermoord. Zijn zoon Max overleeft de oorlog.  

Tot 1962 werd de bioscoop onder de naam Capitol geëxploiteerd. In 1962 wordt het pand ingrijpend verbouwd. De grote zaal wordt omgedoopt tot Grand (verijzend naar Tuschinski's vooroorlogse Grand Theatre dat werd verwoest in 1940) en er komt een kleine bovenzaal met de naam Studio '62.

In 1980 werd de bioscoop gesloten en werd het omgebouwd tot een evangelisch centrum (De Kandelaar) die tegenwoordig Europoort international heet.